Handikap skilt i græs - Photo by Yomex Owo on Unsplash

5 gode råd til tilgængelighed

Offentlige institutioner er underlagt lovgivning om at deres hjemmesider skal være tilgængelige. Dette er ikke et krav til private virksomheder, men derfor kan det stadig være en god ide at tænke over det. Her kommer 5 gode råd til at komme igang!

  1. Sæt dine overskrifter korrekt op. Først H1, så H2 derefter H3 og så videre. Dette er særlig vigtig hvis teksten bliver læst højt, hvis læseren f.eks. er ordblind.
  2. Lav gode linkhenvisninger der giver mening. Du må aldrig lave link som ‘Læs mere her’. Lav i stedet links som i punkt 4, hvor man kan læse hvor linket fører hen i selve link teksten. Dette er både for at det giver mening hvis det bliver læst højt, da man så får en række af links, og hvis teksten er ‘Læs mere’ på alle ens links, så er det umulige at skille ad.
  3. Tænk over dine farver! De farver du bruger skal være forskellige nok, til at man kan læse teksten uanset om man er farveblind, svagtseene eller andet. Af samme grund bør man ikke have tekst henover billeder, hvis der ikke er en særlig baggrund til billederne.
  4. Brug det gratis plugin ‘Funkify‘ til Google Chrome. Det gør det muligt at se hvordan ens hjemmeside ser ud og fungere, hvis man f.eks. er ordblind, farveblind, svagtsene eller har rystelser på hånden.
  5. Husk også at gøre evt. dokumenter på din hjemmeside tilgængelige efter samme præncipper!

Hvis du har brug for god råd eller hjælp, så kontakt GreenSEO. Vi laver bæredygtig online marketing.

Webkommunikation – 8 gode råd til webkommunikation

Når man skriver til web er det vigtigt at indholdet man laver er tilpasset til det. Her kommer 8 gode råd, som hjælper med det!

  1. Undersøg din målgruppe. Hvis du ved hvem du skriver til, så kan du bedre skrive så de vil læse det.
  2. Læs korrektur! Det er vigtigt at det du skriver giver mening, hvis du have folk til at vende tilbage. Læs derfor korrektur på dit indhold!
  3. Skriv den rette længde. Det du skriver skal være langt nok til at læseren får den information der er mening, men ikke så lang at læseren giver op. Arbejd evt. med 80/20. 80% af læserne får alt den information de har brug for, og de sidste 20% kan spørger i kommentarfeltet, skrive til dig, eller lign.
  4. Husk at overholde lovgivningen. Indeholder dine indlæg reklame, så skal du være sikker på at gøre opmærksom på det. Du kan læse mere om dette på Forbrugerombudmandens hjemmeside.
  5. Sæt dine overskrifter korrekt op. Først H1, så H2 derefter H3 og så videre. Dette er særlig vigtig hvis teksten bliver læst højt, hvis læseren f.eks. er ordblind.
  6. Lav gode linkhenvisninger der giver mening. Du må aldrig lave link som ‘Læs mere her’. Lav i stedet links som i punkt 4, hvor man kan læse hvor linket fører hen i selve link teksten. Dette er både for at det giver mening hvis det bliver læst højt, men også får gøre det nemmere at skimme teksten.
  7. Husk SEO når du skriver! Hvis du vil findes på Google, så skal du bruge de rigtige ord i dine artikler. Du bør derfor enten selv lave, eller få lavet en søgeordsanalyse.
  8. Skriv en metabeskrivelse. Det er den beskrivelse som bliver vist under linket til dit indlæg på Google. Det er den tekst, som skal få brugeren til at vælge dit indlæg i stedet for en andens.

Hvis du har brug for hjælp til din webkommunikation, så er GreenSEO klar til at hjælpe!

Kontakt os gerne med spørgsmål.

Marketing begreber og deres forklaring

Der er en masse marketing begreber og
forkortelser når man arbejder med online marketing. Flere af dem kan være så godt som umulige at forstår, hvis man ikke har arbejder med dem i forvejen, så her kommer en guide til de mest brugte.
Listen over marketing begreber er i alfabetisk orden, ikke rangeret efter popularitet

AdWords

Adwords er Googles løsning for betaling for at have annoncer øverst i søgeresultaterne.

CMS

CMS står for Content Magement System (CMS), og det er den software, som bruges til at designe hjemmesider i. Det er ligeledes gennem en hjemmesides CMS at man redigere, vedligeholder og kontrollere hjemmesiden. Der findes mange forskellige systemer, nogle koster penge og andre er gratis. Den mest populære er WordPress, der er gratis, men der er også Drupal, Sitecore, Umbraco og mange andre.

CPC

Cost per click (CPC) er lidt ligesom Pay-Per-Click (PPC) der vil blive forklaret senere.
Det er prisen, som du skal betale for et klik på din annonce. Med annonce indlæg foregå det sådan, at den der betaler mest for per klik, bliver vist for forbrugeren, og CPC er altså den maximale pris, du er villig til at betale for et klik. Om din annonce bliver vist, afhænger altså af om der er nogen der vil betale mere for det.

CPO

CPO står for Cost per Order og det er det, som det koster at få en order. Det er altså det skal regnes med, så man kigger på hvad det koster en at sælge en order.

CRO

Conversion Rate Optimization (CRP), på dansk konverteringsraten optimering. Det handler om hvor mange af de besøg, du får på din hjemmeside, der giver et salg. CRO er så optimering af kunderejsen, så flere besøg føre til salg

CTA

CTA står for Call to action og hænger meget sammen med CRO. Det er det der skal få kunden til at gøre det, som du ønsker de går, f.eks. købe dine vare, læse dit opslag, tilmelde sig dit nyhedsbrev.

CTR

CTR er en forkortelse af Click Through Rate. På dansk hedder det klikrate. Det beskriver hvor mange af brugerne der klikker på et link. Det kan altså bruges til at sige noget om hvor mange procent af dem, der har set en annonce, der klikkede på linket.

Keyword

Keyword er det man kalder de ord, som brugerne søger efter. Det er relevant, når man skal finde ud af, hvilke ord man skal bruge på sin hjemmeside.

Linkbuilding

Linkbuilding er en del af SEO. Det handler om at øge trafikken på din hjemmeside med en kompilation af links internet på din side og fra andre hjemmesider.

Meta beskrivelse

Meta beskrivelse er en beskrivelse af en bestemt hjemmeside eller underside på en hjemmeside. Det det den beskrivelse der står på søgeresultaterne på de forskellige søgemaskiner, f.eks. Google. Den har to formål. Det primære er at give brugen lyst til at trykke sig ind på din hjemmeside. Det andet formål at hjælpe din hjemmeside til at blive fundet på de helt ringe keywords (søgeord).

PPC

Pay-Per-Click (PPC) er det samme som Cost per click (CPC) der er blevet forklaret tidligere. Det fungere ved at du kun betaler for de klik, som din annonce får, og ikke bare for fremvisningen af annoncen. Et eksempel på et sted, hvor man kan lave PPC er Google AdWords.

ROI

ROI står for Return On Invenstment, og det handler om hvad man får af værdi i forhold til hvor mange penge man har kastet i f.eks. et annonce projekt.

SEM

Search Engine Marketing (SEM). Det er altså alt det man kan gøre for at lave marketing på søgemaskiner. Det er delt i to. På den ene side SEO, og på den anden side AdWords og PPC.

SEO

SEO står for Search Engine Optimization eller på dansk søgemaskineoptimering. Det er altså alt det man kan gøre for at en hjemmeside ligger højt i søgemaskine resultaterne, herunder arbejde med keywords og Linkbuilding.

SERP

SERP står for Search Engine Result Page, og er altså en søgemaskines søgeresultat. Sagt med andre ord, så er det den liste af resultater som f.eks. Google, Bing, DuckDuckGo giver, når en bruger søger på en bestemt søgeord (Keyword)

SMM

SMM er Social media marketing. Og dækker altså over alt hvad der har med marketing på sociale medier (SoMe) at gøre.

SoMe

SoMe står for sociale medier. Altså medier som Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat osv.

Det var GreenSEO’s liste over marketing begreber og forkortelser. Kontakt os hvis du skal have hjælp med web, seo eller anden online marketing!

Hvad er SoMe og hvordan arbejder man med det

SoMe er en forkortelse for Social Media, og forkortelsen bliver gerne bruge når man taler om at arbejde med sociale medier i markedsføringssammenhænge.

Når man arbejder med SoMe, så er det ofte med det formål at gøre sin virksomhed mere synlig på de sociale medier. Det at være mere synlig betyder at flere kender til din virksomhed, hvilket kan føre til mere salg.

Et par gode råd til at arbejde med SoMe er til at starte med at kigge lidt på ens konkurrenter, og se om hvad de gør godt, og måske ikke så godt. Ligeledes så er det vigtigt at have en målsætning, gerne med flere delmål. Hvis du f.eks. har et mål om at få 10.000 følgere på din side, så virker det meget uoverskueligt, men hvis du nu har et delmål om 500 følgere inden for en måned, så er det mere opnåligt. Ligeledes er det vigtigt at tænke på, hvad du vil have de 10.000 følgere til at gøre. Skal de se dine opslag og så få lyst til at klikke sig ind på din hjemmeside, eller er formålet at få dem til at integrere med opslaget?
Det er også vigtigt at du tænker over din målgruppe, og så målretter din opslag til dem.

Der er et par nemme ting, du kan gøre for at få flere folk til at se dine opslag.

  1. Betale for facebook annoncering. Her kan du nå ud til forholdvis mange for få penge. Der vil komme flere råd til det, i et andet indlæg.
  2. Lave konkurrencer. Konkurrencer er en god måde at få flere til at integrere med din side. Du kan bare huske at overholde facebooks regler for konkurrencer, der kan læses under punkt E


Hvad er SEO?

De fleste der arbejder med web har nok hørt om SEO, men i tilfælde af, at du ikke ved hvad det er, så er her en kort gennemgang.

SEO står for Search Engine Optimization eller på dansk søgemaskine optimering. Det handler om at optimere ens hjemmeside til de kriterier søgemaskinerne (særligt Google) har. Det vil betyde at man naturligt vil ligge højt i søgeresultaterne. En anden mulighed for at ligge højt, er at betale sig fra det, ved f.eks. at bruge Google Adwords. Det vil vi kommer ind på i et andet indlæg.

Der er mange måder, at optimere sin hjemmeside på, og mange af disse vil vi komme i dybden med i andre indlæg, men for nu, for du lige et par hurtige råd.

  1. Undersøg hvad brugerne søger på, når de ser din hjemmeside, og sørg for at bruge disse ord i dine manchetter og overskrifter. Du kan undersøge hvilke ord brugerne søger på, når de ser din side, ved at bruge Google Search Console.
  2. Husk at optimere alle sider på din hjemmeside, og ikke kun forsiden.
  3. Glem ikke dine brugere. Det virker ikke at lave alle mulige ting, hvis brugerne ikke gider læse din indhold.
  4. Lad være med at prøve at “snyde” ved at bruge placere usynlig tekst på siden, bruge diverse uautoriserede programmer til at give et kunstigt antal besøg eller arbejde med såkaldte “link farms”.
  5. Overhold generelt Googles retningslinjer, da det kan ramme hårdt på din placering, hvis de opdager du ikke gør.


Computer med google åben - Photo by Benjamin Dada on Unsplash

5 gode råd om SEO

Der er mange ting, du skal huske på, når du arbejder med SEO. Her kommer 5 gode råd.

  1. Brug et analyseprogram, f.eks. det gratis Google Analytics eller Siteimprove, der koster penge, men også er virkelig lækkert at bruge. Ved at bruge et analyse program, så du se hvilke af dine sider der er meget besøgte og hvilke der ikke er. Det kan give dig et godt billede af, hvilke sidder du skal starte med at arbejde på.
  2. Brug Google Trends og Google Search Console til at undersøge hvad brugerne søger på. I Google Trends kan du se generelle søgeord, og i Google Search Console kan du se, hvad brugerne søger på, når de får vist din side.
  3. Tænk over dine overskrifter, og prøv at bruge de ord folk søger på.
  4. Lav en metabeskrivelse af din side, som vises i Google. En metabeskrivelse giver dig mulighed for at tænke søgeord ind, meget mere end en normal tekst, og samtidig kan du styrer hvad folk læser om din side, når de ser den i søgeresultaterne.
  5. Overhold retningslinjerne. Der er mange smarte måder at få sin side højt i søgeresultaterne, men nogle af dem overskrider Google retningslinjer, og det kan ramme sin side hårdt, hvis det bliver opdaget. Hvilket det ofte gør.


Handikap skilt i græs - Photo by Yomex Owo on Unsplash

Hvad er tilgængelighed?

Tilgængelighed handler om at gøre ens side tilgængelig for alle – også hvis de f.eks. har et handikap, har nedsat syn eller er ordblinde.

Alle danske myndigheder skal overholde WCAG, der er de internationale retningslinjer for tilgængelighed. Alle andre kan bør dog også tænke over disse ting, særligt når man ved at det er estimeret at ca 20% af alle brugere har en eller anden form for udfordring.

Det første du skal tænke på, er om din sider er optimeret til at blive læst højt. Her er det bl.a. vigtigt at du tjekker om dine overskrift opbygning er korrekt, altså om det vil give mening at få læst siden højt i den række følge som overskrifterne siger – tænk her over at H1 overskrifter kommer først, så H2, så H3 og så videre.

Få man læst siden højt, vil man også få læst link højt, uden at den omkring liggende tekst. Det er altså vigtigt at du tænker over at dine link er sigende og ikke blot er “Læs mere” eller “Klik her”.

Husk at lave alt-tekst til alle billeder, hvor der er informationer eller tekst på. Det er vigtigt, da blide, svagtseende eller ordblinde eller ikke har en chance for at få alle informationer med.

Tænk over farverne på din side. De skal også kunne læses hvis man er svag seene eller farveblind.

Der kommer meget mere information om tilgængelighed senere, men her er lidt du kan gå i gang med.


Velkommen til GreenSEO

Hej og velkommen til min hjemmeside!

Jeg udbyder forskellige online marketing løsninger. Mit primære fokus er søgemaskine optimering (SEO), men jeg kan også hjælpe dig annoncering på både Google og diverse sociale medier.

Når det kommer til SEO, så kan jeg hjælpe med alt fra Linkbuilding, teknisk SEO og søgeordsanalyser.

Jeg kan også hjælpe dig med din hjemmeside, såfremt den er lavet i WordPress eller Drupal. Hvis du er i tvivl, så kontakt mig, så ser vi på det sammen.

Navnet GreenSEO kommer af det bæredygtige fokus virksomheden har. Mine visitkort er lavet af genbrugspapir, jeg har fokus på at min virksomhed er så zero waste som muligt, og jeg arbejder på at gøre min hjemmeside 100% CO2 neutral. Jeg er derfor den perfekte samarbejdspartner til virksomheder der ligeledes har en bæredygtig profil.
Har du ikke en bæredygtig profil, vil jeg stadig meget gerne hjælpe dig.

Udover at lave online marketing, så vil der på hjemmesiden også være en blog, hvor jeg kommer med gratis råd til online marketing, igen med særligt fokus på SEO.

Det var lidt grundlæggende info om virksomheden, nu er det tid til at fortælle lidt om mig selv.
Jeg hedder David og jeg er snart færdig med en bachelor i Informationsvidenskab og Kulturformidling. Herefter har jeg planer om at læse en kandidat. Jeg har længe haft en interesse for SEO, og har både arbejdet med det i Københavns Kommune, samt hjulpet mindre virksomheder. Alt dette har nu ført til at jeg har startet min egen virksomhed.

Kontakt mig gerne så vi kan snakke om hvordan jeg kan hjælpe dig!